niedziela, sierpnia 04, 2013

Odsłaniać okna na noc w gorące noce, czy nie odsłaniać? Oto jest pytanie....

Jako, że jest straszliwie gorąco to chwytam się każdego pomysłu by zrobić w miejscu spania choć trochę chłodniej.
Wpadłem np. na to by odsłonić zasłony, bo jak to sobie tłumaczę, gorące powietrze z miejsca spania promieniuje cieplnie, to na dworze też, ale mniej, więc jak odsłonię okna to więcej promieniowania podczerwonego wyjdzie stąd, niż przyjdzie, przez co więcej energii sobie pójdzie precz...
Nie wiedziałem ile tego będzie.
Próbowałem zrobić całkę, która to opisze, ale się pogubiłem.

Napisałem więc program ;-)

Działa tak, że zaczyna od temperatury w pomieszczeniu, czyli 28 stopni Celsiusza i 23 na dworze. Do tego program ma pętlę od 0 do 3600 sekund, w której najpierw na podstawie temperatury w środku i na zewnątrz liczy strumień promieniowania na m2 używając prawa Stefana Boltzmana, później liczy ile energii przejdzie przez powierzchnię okien w ciągu 1 sekundy, później na podstawie objętości pomieszczenia, gęstości powietrza i ciepła właściwego powietrza liczy zmianę temperatury i używa jej do zmiany wartości temperatury w pomieszczeniu....

Wynik nie zgada się z obserwacją ;-) bo powinno ubyć 2 stopnie Celsiusza prawie, a nie ubywa ;-)
Ale rozumiem, że nie każde promieniowanie przejdzie przez szyby, do tego jeszcze ściany i inne pomieszczenia i przyjmuję, że powiedzmy ujdzie tak tylko 10% tej energii, której bym się spodziewał...
Wtedy powinna temperatura spaść o 0.4 stopnia Celsiusza w ciągu godziny. W ciągu 4 o 1.5 stopnia Celsiusza.

Rzeczywiście spadał o jakiś 1 stopień w ciągu godziny, ale z otwartym oknem i wiatrakiem, który wypycha stąd powietrze ;-) i nie wiem czy to raczej nie wynik tego zabiegu ;-)

Ale i tak będę się upierał, że odsłonięcie okien powinno pomóc obniżyć temperaturę ;-)


Podobne postybeta
Zadanie - czyżbym znalazł rozwiązanie po 10 latach od momentu gdy je zobaczyłem? ;-)
Im hotel wyższy, tym pokój większy? ;-)
Czemu małe pieski noszą ubranka, a duże psy nie?
A mnie tam jednak prosty model klimatyczny przekonuje do twierdzenia, że mamy wpływ na zmiany klimatyczne i że globalne ocieplenie może być faktem
A ci dalej o jodynie....

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz