środa, listopada 29, 2023

Czemu mam żal do Razem

Przyznaję bez bicia, że mam problem z Razem ;-) niby mi się podobają, bo tacy fajni lewicowi, ale... 

To ale, to to, że IMHO niechcący Razem pomogło PiS w 2015 roku.
Teraz też nie będzie w rządzie, a te parę lat temu chcieli zabrać limit 30x miesięcznego wynagrodzenia....

Ale wracając do "pierwszego grzechu" ;-) to IMHO świetny występ Zandberga w telewizorze w trakcie debaty przed wyborami 2015 sprawił, że część wyborców Lewicy, w tym ja zagłosowała na Razem zamiast na Lewicę.
Byłem na 100%, że zagłosuję na Zjednoczoną Lewicę, ale Zandberg tak fajnie mówił, że stwierdziłem, że co mi tam, zagłosuję na Razem....

I tak im dalej w las tym bardziej myślę, że gdybym nie zagłosował wtedy na Razem to może nie byłoby 8 lat PiS....

Zrobiłem sobie eksperyment i przeprowadziłem te wybory szukając takiego procentowego przepływu wyborców gdzie dany procent wyborców Razem zamiast na Razem zagłosowałoby w 2015 na Zjednoczoną Lewicę. 

Wyszło mi, że wystarczyłoby by w każdym okręgu 12.54% wyborców Razem zagłosowało na Zjednoczoną Lewicę, zamiast na Razem i PiS nie miałby 235 mandatów, a 218... 

(To jest wynik dla założenia, że w każdym okręgu na listę Zjednoczonej Lewicy głosowali ci którzy głosowali plus 12.54% wyborców Razem)

Numer listyNazwaMandaty w 2015Mandaty w 2015 gdyby część wyborców Razem głosowała na Lewicę
1Komitet Wyborczy Prawo i Sprawiedliwość235218
2Komitet Wyborczy Platforma Obywatelska RP138131
6Koalicyjny Komitet Wyborczy Zjednoczona Lewica SLD+TR+PPS+UP+Zieloni-33
7Komitet Wyborczy Wyborców „Kukiz'15”4239
8Komitet Wyborczy Nowoczesna Ryszarda Petru2824
5Komitet Wyborczy Polskie Stronnictwo Ludowe1614
16Komitet Wyborczy Wyborców Mniejszość Niemiecka11

Wychodzi na to, że gdyby trochę mniej niż 98 tysięcy Polaków zagłosowało wtedy nie na Razem, a na Zjednoczoną Lewicę to PiS nie miałby większości w Sejmie i musiałby budować koalicję. 
Fakt, pewnie by sobie wzięli paru, albo i wszystkich od Kukiza, albo PSL i mieliby większość, ale jest minimalna szansa, że nie mieliby mocy sprawczej do rozwalenia TK, a powiedzmy wprost to był pierwszy krok do takiego pełzającego zamachu stanu. Może byłaby Rada Mediów Narodowych, ale jest duża szansa, że TK mógłby ustawę o niej unieważnić skoro wchodziła w kompetencje organu konstytucyjnego jakim jest KRRiT. Ogólnie mogłoby być lepiej.

Tak winię siebie za ten wynik, ale podświadomie też widzę w Razem taki element pomagający PiSowi... 

Jedna rzecz od wtedy mam podejście, że głosuję ZAWSZE na największą listę na lewo od PiS (antydemokratycznej partii, bo jak się z PiS mogę nie zgadzać w światopoglądowych rzeczach, mogę uważać, że 500+ było niepotrzebne, to byłbym OK z tym wszystkim gdyby nie hackowali systemu tymi harcami przy TK i podobnymi).



Podobne postybeta
Przewidujemy wyniki wyborów ;-) - wyniki
Atak UFO, czy co?
I po wyborach :-)
A co gdyby głosy z wyborów samorządowych potraktować jako głosy w wyborach do Sejmu? ;-)
1 na 9 głosów

1 komentarz:

  1. Ha. Też w 2015 roku zgłosowałem na Razem (efekt Zandberga). Też przez 8 lat miałem kaca moralnego.
    Teraz jestem oddanym zwolennikiem Ruchu Ośmiu Gwiazd, i bez względu na inne poglądy głosuje na największą partię opozycji demokratycznej.

    OdpowiedzUsuń