środa, maja 01, 2024

ChatGPT i Gemini (ogólnie LLMy) to są jednak nowe wyszukiwarki

Ostatnio dużo podróżuję (uroki de facto pracowania z domu*) i po głowie mi chodził taki plecak, który mógłbym wieźć do miejsca podróży w mojej torbie "na kółkach" albo w moim dużym plecaku (Peak Design Travel Backpack 45L), czasem gdy lecę samolotem to zamiast tego Travel Backpack biorę Peak Design Everyday Backpack (tak, mam słabość do Peak Design ;-)) i choć ten drugi jest fajny na takie chodzenie po mieście to po prostu nie zawsze go ze sobą mam.

Więc poszedłem do ChatGPT i Gemini i zadałem pytanie:

I'm looking for backpack, but this should be something what I may take in my bigger backpack or my wheeled bag. My current "big" backpack is Peak Design Travel Backpack 45L, and I'm looking for something what I would be able to put into it, or to wheeled bag, because for everyday use during a trip when I'm staying in hotel this Peak Design Travel Backpack 45L is too big

I dostałem od razu propozycje produktów które spełniają moje wymagania ;-)
Bard (czy bardziej Gemini Ultra) od Google dała mi nawet taką ładną tabelkę (fakt, to był wynik dłuższej rozmowy i później prośby o podsumowanie wszystkiego w tabelce):


I jakoś tak w przyszłym tygodniu powinien przyjść Sea to Summit Ultra ;-)

Z wyszukiwarkami był zawsze taki problem, że łatwo jest znaleźć coś co można łatwo w wyszukiwarce zawęzić.
Kod błędu? - Zwykle wystarcza
Nazwa? - Zwykle wystarcza

Ale już pytanie o rzeczy, o których nie wiem jak się nazywają to łut szczęścia. Tu naprawdę nie wiedziałem czy to będzie "składany plecak", a może "foldable backpack"? 

Sam lubię używać ChatGPT i Gemini do pytań o produkty, kurtki z Patagonii które kupiłem w tamtym roku były zgodne z rekomendacjami ChatGPT ;-) łącznie z tym, że opisałem mu po co chcę te kurtki ;-) [OK, jeden problem, po powrocie z Wenecji w tamtym roku gdzie przy 10-12 stopniach chodziłem w kurtce i podkurtce ;-) które mi poradził ChatGPT, wylądowałem na prawie tydzień na zwolnieniu lekarskim ;-)]

ChatGPT i Gemini są też bardzo użyteczne w pytaniach takich w stylu "ile Polska przekazała czołgów Ukrainie i w jakich ilościach" niby w sieci to można znaleźć, ale zwykle jako "Polska przekazała dodatkowe X czołgów" i trzeba by samemu liczyć.

Oczywiście zawsze jest szansa, że LLM popłynie i będzie miał halucynacje...

Co ciekawe długo ChatGPT 4 dawał lepsze odpowiedzi, nadal jest lepszy w takich ogólnych sprawach, ale zaczyna dostrzegać, że w pewnych miejscach Gemini Ultra ma przewagę.

Z takich rad jak dobrze używać LLMów zamiast wyszukiwarki ;-)

  • opisz problem,
  • pisz po angielsku,
  • nie wierz w 100% to co dostaniesz w odpowiedzi, poszukaj używając wyszukiwarki i sprawdź fakty,
  • dookreśl swoje pytanie
U mnie zwykle działa :-)

* - nienawidzę pracować z domu...



Podobne postybeta
W Wenecji ;-)
Czy LLMy umieją wnioskować? Test :-)
Rammstein w 2024 roku....
AI nie zabierze nam pracy - przynajmniej teraz ;-)
Automagiczne tagowanie postów jest jednak większe niż myślałem...

1 komentarz:

  1. 2 tygodnie temu skończyłem szkolenie AIDevs2 i tam nauczono mnie korzystać z perplexity i phind. Dla mnie - rewelacja. Ostatnio coraz mniej korzystam z chat gpt (używałem tego darmowego), na rzecz tych dwóch serwisów.

    OdpowiedzUsuń