czwartek, sierpnia 01, 2019

Jak nic nie robiąc robię się mniej Polakiem ;-)

Patrząc na zmieniające się dane o moim pochodzeniu w 23andMe zastanawiam się jak to jest, że ciągle będąc tym samym mną, zmienia się mój skład etniczny ;-)

W tamtym roku, we wrześniu 65.9% moich genów zostało uznanych za pochodzące z Europy Wschodniej, głównie Polski, 12.5% z Niemiec lub Francji (ale uznali, że z Niemiec), 3.9% Szwecji, 2.5% z Bałkanów, 0.6% z Włoch i 0.1% z półwyspu iberyjskiego.
Później gdy 23andMe poznało też geny mojej własnej prywatnej matki, uznało, że jednak nie, że mój nowy skład to:
59.1% Europa Wschodnia (Polska i trochę Rosja),
23.0% Europa Północno-Zachodnia, w tym
   9.2% Niemcy
   1.8% Skandynawia,
   0.2% Wyspy Brytyjskie
   11.9% ogólnie północno-zachodnio europejskie
8.6% Europa Południowa
   5.2% Grek lub mieszkaniec Bałkanów,
   1.0% mieszkaniec półwyspu iberyjskiego,
   2.4% ogólnie Europa południowa
9.2% ogólnie europejskie
0.1% nieopisane

A teraz w wynikach bata jestem:
55.4% Europa Wschodnia (głównie Polska, może trochę Rosji)
23.7% Europa Północno-Zachodnia, w tym
   11.9% Niemcy,
   1.5% Skandynawia,
   0.3% Wyspy Brytyjskie,
   10% ogólnie Europa północno-zachodnia
9.9% Europa południowa,
   6.8% Grek lub mieszkaniec Bałkanów,
   1.0% mieszkaniec półwyspu iberyjskiego,
   2.2% ogólnie mieszkanie Europy południowej
10.9% ogólnie europejski

Jakby to próbować narysować to przesuwa mnie coraz bardziej na zachód i na południe.

Czemu wyniki się zmieniają? Bo zmieniają się bazy danych które ma 23andMe, więcej ludzi robi test, więc więcej mają próbek i mogą lepiej budować model.
Chociaż wydaje mi się też, że ten model jest budowany głównie dla USA i ogólnie krajów zachodnich ;-)
Stąd najpewniej to nie jest tak, że ja mam w sobie "w 0.3% krew" mieszkańca wysp brytyjskich, a raczej ja i pewna grupa ludzi zamieszkujących wyspy brytyjskie mieliśmy wspólnego przodka, który pewnie mieszkał gdzieś na terenach dzisiejszej Polski i jedno z jego/jej dzieci zawlekło swoje geny tam, albo i kilka razy.


Podobne postybeta
Wydało się jakim jestem Polakiem ;-)
Czemu Google Play nie sprzedaje u nas urządzeń, filmów, książek i reszty?
Tak czy nie? - wyniki ;-)
W obronie zmiany czasu ;-)
"Obserwacje"

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz