wtorek, lutego 17, 2009

System dla komórki

Mój telefon ma już swoje lata i chodzi mi po głowie pomysł kupienia nowego...
Chciałbym połączyć telefon z palmtopem, czyli chcę smartfona.

A tutaj sens ma mówić tylko o 3 systemach [w kolejności alfabetycznej]:
Android
Mac OS
Windows Mobile

Jest jeszcze Symbian ale jakoś wcale, a wcale mnie nie przekonuje.

W wyborze systemu najważniejsze są dla mnie 3 rzeczy. Dostępność oprogramowania [0-2 punkty], możliwość samodzielnego programowania [1 punkt], możliwość programowania w Java'ie [0-1.5 punkta].

Android wygląda nieźle:
Istnieje oprogramowanie, ale jak na razie niewiele go jest = 1 punkt
Można samemu programować = 1 punkt
Można programować w Java'ie = 1.2 punkt [nie 1.5 punkta bo to jednak nie Java, a Dlavik, ale powyżej 1 bo jednak nie jest to koszmarne J2ME]

Suma 3.2 punkta

Mac OS:
Oprogramowanie: Głównie płatne, można instalować tylko przez ich sklep = 0.5 punkta
Programowanie = 0.5 punkta, można programować, ale rozpowszechnianie tylko przez sklep Apple
Programowanie w Java'ie = 0.1 punkta, podobno ma być, ale J2ME

1.1 punkta

Windows Mobile:
Oprogramowanie: multum = 2 punkty
Programowanie: Da się, poczynając od C/C++, przez C#, po Pythona i Prologa = 1 punkt
Java: brak, jak jest to J2ME, lub hobbystyczny projekt Mysaifu JVM = 0.3 punkta

Łącznie 3.3 punkta.

Do tego dochodzi jeszcze współczynnik Mojo [mój całkowicie subiektywny].
Android dostaje 0.5 za to, że to Google.
iPhone dostaje -2 za to, że to Apple i telefon dla nieobytego cyfrowo ludu.
Windows Mobile 0, jest całkiem zwyczajny.

Stąd wyniki:
Android 3.7
Windows Mobile 3.3
Mac OS -0.9

Niby wygrywa Android, ale przypadku w Androida problem stanowi fakt, że na rynku jest dokładnie 1 telefon z tym systemem. Ma być ich więcej, ale kiedy będą dostępne do końca nie wiadomo. Do tego jak na razie można go w Polsce kupić tylko w Erze i to z abonamentem na minimum 2 lata.
Windows Mobile to powoli standard przemysłowy, a telefonów z nim jest jak psów.
Mac OS jest be, jakoś mi nie pasuje. Telefon jest śliczny, ale przeszkadza mi jego "kultowość". Kultowy mógł być C-64, albo kalkulatory Texas Instruments, nawet Amiga mogła być kultowa, iPhone jest zdecydowanie zbyt "różowy" na to być kultowym ;-) Stąd zresztą tak krzywdzący dla iPhone'a współczynnik Mojo.

No i mam swój ranking, ale nadal nie wiem co robić... pewnie poczekam.
I a nóż mi przejdzie ;-) Albo pojawią się kolejne telefony z Androidem i będzie je można porównać do tych z Windows Mobile.


Podobne postybeta
No czemu? Czemu .NETowa DLLka to nie DLLka? ;-)
Święta wojna...
Jeszcze o Chrome OS... a mądrość ludu po premierze sugeruje porażkę Chrome...
Nadmiar wyboru, to jest problem dla Androida ;-)
Mojo