wtorek, lutego 17, 2009

System dla komórki

Mój telefon ma już swoje lata i chodzi mi po głowie pomysł kupienia nowego...
Chciałbym połączyć telefon z palmtopem, czyli chcę smartfona.

A tutaj sens ma mówić tylko o 3 systemach [w kolejności alfabetycznej]:
Android
Mac OS
Windows Mobile

Jest jeszcze Symbian ale jakoś wcale, a wcale mnie nie przekonuje.

W wyborze systemu najważniejsze są dla mnie 3 rzeczy. Dostępność oprogramowania [0-2 punkty], możliwość samodzielnego programowania [1 punkt], możliwość programowania w Java'ie [0-1.5 punkta].

Android wygląda nieźle:
Istnieje oprogramowanie, ale jak na razie niewiele go jest = 1 punkt
Można samemu programować = 1 punkt
Można programować w Java'ie = 1.2 punkt [nie 1.5 punkta bo to jednak nie Java, a Dlavik, ale powyżej 1 bo jednak nie jest to koszmarne J2ME]

Suma 3.2 punkta

Mac OS:
Oprogramowanie: Głównie płatne, można instalować tylko przez ich sklep = 0.5 punkta
Programowanie = 0.5 punkta, można programować, ale rozpowszechnianie tylko przez sklep Apple
Programowanie w Java'ie = 0.1 punkta, podobno ma być, ale J2ME

1.1 punkta

Windows Mobile:
Oprogramowanie: multum = 2 punkty
Programowanie: Da się, poczynając od C/C++, przez C#, po Pythona i Prologa = 1 punkt
Java: brak, jak jest to J2ME, lub hobbystyczny projekt Mysaifu JVM = 0.3 punkta

Łącznie 3.3 punkta.

Do tego dochodzi jeszcze współczynnik Mojo [mój całkowicie subiektywny].
Android dostaje 0.5 za to, że to Google.
iPhone dostaje -2 za to, że to Apple i telefon dla nieobytego cyfrowo ludu.
Windows Mobile 0, jest całkiem zwyczajny.

Stąd wyniki:
Android 3.7
Windows Mobile 3.3
Mac OS -0.9

Niby wygrywa Android, ale przypadku w Androida problem stanowi fakt, że na rynku jest dokładnie 1 telefon z tym systemem. Ma być ich więcej, ale kiedy będą dostępne do końca nie wiadomo. Do tego jak na razie można go w Polsce kupić tylko w Erze i to z abonamentem na minimum 2 lata.
Windows Mobile to powoli standard przemysłowy, a telefonów z nim jest jak psów.
Mac OS jest be, jakoś mi nie pasuje. Telefon jest śliczny, ale przeszkadza mi jego "kultowość". Kultowy mógł być C-64, albo kalkulatory Texas Instruments, nawet Amiga mogła być kultowa, iPhone jest zdecydowanie zbyt "różowy" na to być kultowym ;-) Stąd zresztą tak krzywdzący dla iPhone'a współczynnik Mojo.

No i mam swój ranking, ale nadal nie wiem co robić... pewnie poczekam.
I a nóż mi przejdzie ;-) Albo pojawią się kolejne telefony z Androidem i będzie je można porównać do tych z Windows Mobile.


Podobne postybeta
No czemu? Czemu .NETowa DLLka to nie DLLka? ;-)
Święta wojna...
Jeszcze o Chrome OS... a mądrość ludu po premierze sugeruje porażkę Chrome...
Mojo
Statyczna analiza kodu, czy to ma sens?

15 komentarzy:

  1. Dobry czas, odbywają się właśnie największe targi w Barcelonie, przejrzyj sobie newsy ostatnie z dziś na pdaclub.pl Sporo nowości ma wyjść. Mój typ to Palm Pre, odradzam wszystko co windows mobile, mama dwa pda z tym, katastrofa. A tu nowy telefon z android http://osnews.pl/htc-magic-nastepca-g1/ Co do G1 szczerze odradzam, czytałem recenzję i to jakaś alfa telefonu jest.

    OdpowiedzUsuń
  2. O BlackBerry OS zapomniales. Bije wszystkie powyzej wymienione na glowe ;-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja nie :) Nie miałem do czynienia, więc nie pisze o nim.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ty nie :) Odnosilem sie do tekstu Przemka. Czekam teraz na cieta riposte ;-)

    OdpowiedzUsuń
  5. @Ris: Palm Pre z zapowiedzi prasowych wygląda świetnie, ale trzeba poczekać jak będzie wyglądał w rzeczywistości. Jego minusy to brak oprogramowania i trudności w programowaniu.
    Co do Windows Mobile to mam drugiego PocketPC na WM6.0, kiedyś był na WM5.0, a jeszcze wcześniej miałem PPC na Windows Mobile 2003 i nie jest to zły system.
    K: BlackBerry OS... co ja kurcze manager jestem? ;-)

    Zresztą BlackBerry i wszystkie systemy poza Androidem są złe bo nie mają dobrej Java'y. Może nie chce mieć aż tyle by móc postawić Tomcata, ale jednak J2ME to trochę za mało ;-)

    OdpowiedzUsuń
  6. W przypadku systemu Symbian czyli można by tak liczyć: dostępność softu (2), możliwość programowania w róznych językach (1) jeżeli programowanie Java w J2ME dla ciebie jest problemem to dajemy (0.5) ale masz za to PyS60
    Razem daje to 3.5 punkta

    Co do Javy.. w komórkach Nokii jest mikroprocesor ARM z technologią Jazelle co oznacza że bajtkod jest bezpośrednio wykonywany przez mikroprocesor.

    Czy Symbian dobrze rywalizowałby z Windows Mobile? W moim odczuciu tak - bo szybciej się otworzy i kod Symbiana będzie podlegał szybciej rozwojowi. Nie widzę kłopotów żeby programy z Androida uruchamiać w przyszłości na Symbianie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Od strony programowania Symbiana po raz ostatni dotykałem jakieś 5 lat temu, chociaż wtedy to był jeszcze EPOC na Psionie :-) a językiem programowania był OPL.

    Możliwe więc, że jestem niesprawiedliwy.

    A co do oprogramowania na Symbiana to znajdę na niego jakieś dobre mapy Polski tak żeby mógł mnie prowadzić przy użyciu GPSa?
    Jeśli nie to dla mnie oprogramowanie będzie równe co najwyżej 1.

    OdpowiedzUsuń
  8. @RMK: To cos co jest na Androidzie to nie jest Java ;-P

    OdpowiedzUsuń
  9. K: szczegół :-) Dlavik to "prawie" Java i nie choruje na J2ME. Chyba najbardziej jest podobny do PersonalJava Sun'a którą Sun przestał wspierać na początku tego wieku ;-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Moim następnym telefonem będzie coś na androidzie, ale dopiero, gdy to będzie wyglądać mniej więcej tak Lenovo: http://www.modmygphone.com/forums/showthread.php?t=8691
    Teraz mam WM6.0 i jestem całkiem zadowolony, choć żeby w zbakapować kontakty muszę przełączać się na kilkanaście minut na windowsa.
    Moim zdaniem najważniejsza jest rozdzielczość ekranu i czułość touchscreena, jeżeli chodzi o parametry techniczne.
    A soft zawsze można pod siebie dopasować.

    OdpowiedzUsuń
  11. @vip: jest już ciut prostszy sposób z kontaktami. Można się nie synchronizować z Active Sync na komputerze, a z serwerem Google :-) Można z nimi teraz synchronizować kalendarz i kontakty.
    Jedna rzecz najpierw trzeba zrobić backup na komputerze bo pierwsza synchronizacja z Google'owymi serwerami może nabruździć [podobno, sam nie straciłem kontaktów a jedynie kalendarz z Windows Mobile]

    OdpowiedzUsuń
  12. Palm Pre
    http://www.pdaclub.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=15091%3Amwc-2009-palm-pre-rzdzi&catid=49%3Asprzet&Itemid=91

    OdpowiedzUsuń
  13. @Ris: na zdjęciach wygląda przesympatycznie, ale czy jest już wersj 3G? Bo jak na razie to wiem, że jest taka na EV-DO, ale nie widziałem jeszcze informacji o takiej z HSDPA.
    Ale WebOS zapowiada się nieźle :-)

    OdpowiedzUsuń
  14. rmk: w kalkulacjach zapomniałeś wspomniec o G2 - G1 nie jest jedyny (HTC Magic G2)

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie zapomniałem, po prostu w momencie pisania G2 jeszcze nie był dostępny, zresztą nadal nie jest jeszcze dostępny :-)

    OdpowiedzUsuń