sobota, sierpnia 31, 2024

Teraz jest trudniej zacząć z programowaniem niż te 25-30 lat temu

Tak sobie czasem myślę, że teraz dzieciaki mają gorzej z nauką programowania niż to było kiedyś.

W 1992 roku czy jakoś tak gdy miałem pierwszy komputer to to było C64, naturalną rzeczą było programowanie w BASICu. Nie umiał wielu rzeczy zrobić, ale to był naturalny "gateway drug" do programowania. Bo ten BASIC tam był.

Jeszcze chyba lepiej było trochę później w świecie PC, z Turbo Pascalem, który pozwalał na zabawy z grafiką. Chociaż chyba najlepszym momentem było to co nastąpiło ciut później, w okolicach Delphi 6-7 tak w 2001-2002 roku.

Młoda osoba chcąca kodować dostawała narzędzie, które pozwalało pisać aplikacje okienkowe i robić prostą grafikę z całkiem fajnym interfejsem do Windowsa (interfejsem w sensie - sposobem dotykania się z systemem).

Jeszcze później na Windows mieli C#.

Ale teraz? Zaczynasz na Windows, to niby nadal jest C#, ale tak jakoś zagnany w kąt, na macOS? Swifta się ucz?
Do tego jest niby web i HTML+JavaScript.
Do danych? Python.
Do systemowych? Go, C/C++, Rust.

Jest problem z paradoksem wyboru, jest tyle narzędzi, że trudno wybrać, ale de facto nie ma takiego jednego, który obsłuży w miarę dużą część potrzeb. Do tego jeszcze cała procedura budowania softu się skomplikowała.

Wszędzie są w sieci poradniki jak się nauczyć X w Y dni. Ale nie ma takiego jednego wyboru, który pozwoli wejść w świat programowania tak z najmniejszymi problemami.
Od razu dostajesz po łbie "projektami" Jest masa bibliotek, które tak dają dużo, ale też wybranie dobrej biblioteki jest trudne.

Stąd mam wrażenie, że jest coraz trudniej.

Chociaż może to dowodzi tego, że programowanie dojrzewa? ;-)

Ale nawet mnie to dopada ;-) kogoś kto zawodowo programuje od 21 lat, a tak w ogóle to z 30+ (chyba pierwszy kawałek programu na papierze napisałem z 35 lat temu). I mam takie coś, że bym sobie może próbował popisać apki na macOS i mam do wyboru Swifta, Java'ę (bo znam), C++, Python i Go też mają rzeczy do okienek... do tego jest jeszcze web... i sam mam problemy z tym co wybrać i w co zainwestować czas.



Podobne postybeta
Jestem anonimowym programistą....
Java, JavaScript, Python, C++, C#? co ma przyszłość? 7 lat później ;-)
Mały rant na macOS, Swifta i sandbox ;-)
Są ludzie, którzy nie kochają Java'y
Wszystkiemu winne są szybkie komputery ;-)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz