sobota, lipca 31, 2010

A może jutro?

Kiedyś sprzedałem wam tutaj sposób [nie mój :-)] pozwalający na wykorzystanie "zasady kopernikańskiej" do wyznaczenia z pewnym prawdopodobieństwem tego ile coś jeszcze będzie trwało.
W skrócie idzie to tak, że jeżeli wiemy, że coś już trwa L to w 60% przypadków będzie trwało jeszcze od L/4 do L*4. Mówiąc inaczej, jeżeli weźmiecie pod uwagę wszystkie zjawiska, które trwają już L, to 60% z nich będzie trwała jeszcze od L/4 do L*4.

Bierze to się stąd, że nasze L znajduje się najprawdopodobniej w "nieszczególnym" momencie czasu trwania zjawiska, gdzieś bliżej środka niż początku lub końca, dla 60% oznacza to, że nasza chwila znajduje się, w odległości od -30% do 30% od środka jakiegoś rzeczywistego czasu trwania zjawiska, czyli że w najkrótszym przypadku jeszcze 20% czasu jest przed nami, a w najdłuższym 20% jest dopiero za nami.

Tyle tytułem wstępu.

Dziś inne wykorzystanie tego niecnego tricku ;-)
Jak już tu [i w innych miejscach ;-)] pisałem, czekam na zaproszenie do Google AppInventor for Android. Nie wiem ile trwa zwykle oczekiwanie.

Chciałbym więc wiedzieć jaka jest szansa, że to będzie jutro :-)

Opisuje to zależność P(L,A)=(1+L/A)-1=A/(A+L), gdzie L to czas trwania zjawiska do chwili obecnej, a A to czas "do zakończenia". P(L,A) to zaś prawdopodobieństwo tego, że zjawisko trwające L zakończy się w czasie nie dłuższym niż A.

Ja czekam 18.5 dnia, a chciałbym poznać szanse na to, że moje oczekiwanie skończy się w ciągu najbliższego dnia.

Podstawiamy i dostajemy wynik, którym jest P(18.5,1)=5.128% :-)
Mam więc trochę ponad 5% szans na to, że jutro przyjdzie zaproszenie.
Jeszcze inaczej to przedstawiając, z 20 osób które już czekają 18.5 dnia, 1 powinna dostać zaproszenie ;-)

Chcę być tą jedną osobą ;-)

[To liczenie to pewne nadużycie ;-), bo w rzeczywistości moje wyliczenie mówi tylko tyle, że 5.128% ze wszystkich zjawisk we wszechświecie trwających już 18.5 dnia skończy się w ciągu następnego dnia. Jednak można pewnie przyjąć, że te obliczenia mają sens o tyle, że Google prawdopodobnie losuje osoby do zaproszenia, jeśli jest to losowanie, w którym ciągle są zapisy to zawsze zostanie ktoś w ogonie ;-)]
Tu zastrzeżenie jeszcze, jest 3 w nocy i mogłem coś źle policzyć czy samemu sobie wyobrazić ;-)

A tutaj "narzędzie" do liczenia ;-)



Podobne postybeta
Sztuczka - ile to jeszcze potrwa?
Reality Check
OAuth mnie denerwuje ;-)
Modale nie takie dobre dla Androida ;-)
Całkujący Dart ;-)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz