czwartek, kwietnia 17, 2008

Piszemy serwis społecznościowy w Google App Engine

Wczoraj koło 20:30 wpadłem na pomysł sprawdzenia jak dużo czasu potrzeba na zbudowanie systemu społecznościowego w oparciu o Google App Engine ;-)
W taki sposób zaczął powstawać RMKSocial ;-).
Jak na razie RMKSocial ;-) liczy sobie 465 linii kodu w Python'ie, a jego tworzenie trwało jak na razie około 7 godzin.

W tym czasie powstały zręby systemu, czyli wewnętrzna "poczta" oraz profile użytkowników.

Kolejnym etapem będzie dodanie Grup użytkowników [czy też forów] oraz wyszukiwarka użytkowników [teraz by do kogoś napisać lub obejrzeć czyjś profil trzeba znać ID tej osoby ;-)]. W następnym kroku postaram się wprowadzić zabezpieczenia przed niecnymi praktykami ;-) oraz możliwość włączenia otrzymywania powiadomień przez maila.

Wstępna refleksja po zastosowaniu NDD [Needs Driven Development - Development sterowany potrzebami ;-)] do tworzenia RMKSocial ;-) jest taka, że stworzenie systemu społecznościowego to żadna filozofia. Trzeba tylko pamiętać żeby nie ładować się w zabawy z sesją ;-) [której zresztą Google App Engine nie posiada :-)]

Dla zainteresowanych adres mojego profilu w RMKSocial ;-) [trzeba być zalogowanym by móc go obejrzeć ;-)]


Podobne postybeta
Niestraszna mi quota w Google App Engine ;-)
Delete Driven Development ;-)
Jak to rzeczy proste okazują się trudnymi ;-)
Moja możliwa zemsta za zamknięcie Google+ ;-)
Drążek rozporowy i zalety incognito mode ;-)

4 komentarze:

  1. To masz pierwszego użytkownika :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ze mną jest ich teraz łącznie 3 ;-) i chyba na tym się skończy :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Kolega mi mówił, że w asp.net zrobiłby to szybciej :) ale ja mu nie wierzę :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Byłby problem z bazą danych, trzeba by ją było stworzyć, skonfigurować, napisać obiekty do reprezentacji danych.
    Duża zaletą Google App Engine jest to, że korzysta z BigTable czyli Google'owej bazy danych :-) A korzystanie opiera się na napisaniu klasy dziedziczącej po db.Model i używaniu jej metod put i get, oraz obiektu db.GqlQuery.
    Jest też sprawa hostowania i skalowalności. Moja aplikacyjka dzięki oparciu jej o Google App Engine jest w pełni skalowalna od urodzenia i jeżeli będzie z niej korzystać 100 czy 1000 osób to będzie działała tak samo wydajnie :-)
    Mam zresztą nadzieję, że Google App Engine zmieni podejście do tworzenia aplikacji sieciowych i spowoduje odejście od użycia obiektu sesji.

    OdpowiedzUsuń