sobota, listopada 16, 2019

Bonusy, koszty autorskie i limit 30 krotności...

Powiedzmy wprost, podatek dochodowy dla programistów w Polsce nie jest najłatwiejszą rzeczą do policzenia ;-)

Wiele firm daje możliwość naliczania sobie autorskich kosztów uzyskania przychodu, każda od innego procenta pracy, do tego część daje już akcje czy też LTI, a do tego dochodzą jeszcze bonusy.
Dostępne w internecie kalkulatory są takie, że umieją liczyć autorskie koszty, ale nie rozumieją bonusów i LTI....

Więc sobie stworzyłem swój własny ;-) i w końcu działa.

Na razie nie jest piękny, jak ktoś chce to jest tutaj (specjalnie go tak kitram, żeby trzeba było nań kliknąć) (instrukcja jest taka, u góry wpisujesz ile procent masz autorskich kosztów, dalej jest 250 PLN miesięcznie jako koszty uzyskania przychodu (jeśli mieszkasz w innej gminie czy powiecie niż pracujesz to to będzie 300 PLN), dalej wpisujesz bazę i bonus dla każdego miesiąca. Do bazy idzie pensja zasadnicza, do bonusu LTI i ewentualne premie. Później klikasz "Calculate" i widzisz wynik, pierwsza tabelka pokazuje wynik gdy limit 30 krotności istnieje, a druga gdy nie istnieje, pod każdą z tabelek jest zapisana łączna kwota netto wypłat (to jest przy założeniu, że nie miało się urlopu, chociaż przy odpowiednio wysokich dochodach to nie ma znaczenia ;-)).

U mnie różnica jest niezła, jakieś 6% w skali roku...
Nie zabije mnie, ale w liczbach bezwzględnych robi wrażenie ;-)

Sam kalkulator działa dla 2020 roku, przy założeniu, że limit się nie zmieni i że progi się nie zmienią, jeśli limit zostanie, to pewnie się zmieni wartość, bo ta zależy od średniego miesięcznego wynagrodzenia.
Mam zamiar go uładnić. Teraz się cieszę, że w końcu działa.
Pod koniec już miałem wątpliwości bo porównywałem jego wyniki (bez bonusów) z innymi kalkulatorami i przez ostatnie 3 miesiące roku miałem zawsze o 139 PLN wyższy podatek..... dopiero w końcu doczytałem, że od 1 października 2019 roku koszty uzyskania wskoczyły z 111.25 PLN do 250 PLN miesięcznie ;-)
Do tego wszystkiego jest tak, że kalkulator, tak jak i pracodawca zakłada, że będzie się miało kwotę wolną... większość programistów jej nie będzie mieć bo zarabia za dużo, stąd trzeba się liczyć, że ten kalkulator pokazuje mniej więcej to co dostaniemy w wypłacie, ale ta wypłata jest pewnie wyższa niż powinna być i to wróci w momencie rozliczania PIT.


Podobne postybeta
Pensje w IT są trudne
Nie ma sprawiedliwych podatków ;-) przynajmniej obiektywnie sprawiedliwych ;-)
"Pokochałem me Atari....", a właściwie G1 :-)
Płatnik czy beneficjent?
Dobrze być programistą w Polsce ;-)

1 komentarz: