niedziela, maja 17, 2009

I bądź tu przedsiębiorczy

Od jakiegoś czasu [szczerze to od czasu afery z tym, że ktoś sprzedawał Gadacza] chodzi mi po głowie pomysł tego by może spróbować spieniężyć jakoś swoje hobby ;-)

OOo2GD zostało pobrane do teraz blisko 150 tysięcy razy, Gadacz pewnie z 200-300 tysięcy razy [w końcu skoro spotykałem ludzi, którzy znali mój program, a nie znali mnie to musiał być dość popularny ;-)]. Oznacza to więc, że jakoś się tam umiem wstrzelić w gusta odbiorców. Istnieje więc uzasadnione przypuszczenie że gdybym zaoferował im coś za co byliby w stanie zapłacić np. 10 złotych to coś by z tego mogło być ;-)

Zysk mógłby być obopólny, bo przyznam, że nie mam teraz czasu i ochoty pisać instalatora do Nowego Gadacza, ale gdybym mógł nadal rozdając samego Nowego Gadacza za darmo, zaoferować też wersję z instalatorem za jakąś rozsądną kwotę [np. te 10 złotych] to zyskałbym ja, a i osoby nie do końca pewne swoich umiejętności z komputerami miałyby możliwość skorzystania z instalatora za niewielkie przecież pieniądze. [Nie twierdzę, że akurat tak to będzie, na razie głośno myślę ;-)]

Jest w tym jednak jeden problem, przed rozpoczęciem takich działań chciałbym wiedzieć jak musiałbym płacić podatki. Wiem z góry, że nie interesuje mnie prowadzenie działalności gospodarczej, ale podatki chętnie zapłacę. Nie wiem tylko jak ;-)
Z tego co wykazały moje dotychczasowe poszukiwania najczęściej spotykane są 2 sytuacje.
Pierwsza gdy ktoś nie ma działalności gospodarczej to może tworzyć oprogramowanie w ramach umowy o dzieło bez płacenia VAT, co w moim przypadku odpada bo przecież nie chcę czegoś robić na zamówienie, a po prostu móc sprzedać efekty mojego hobby.
Druga opcja to działalność gospodarcza, ale to też odpada.
Mnie interesowałoby to czy możliwe jest nie prowadzenie działalności gospodarczej, przy jednoczesnym płaceniu VAT i podatku dochodowego.
Jak rozumiem tak robią np. autorzy e-booków, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej, a sprzedają swoje e-booki.
Jest tu jeszcze taka możliwość jak skorzystanie z firmy trzeciej do dystrybucji, ale to też mi do końca nie pasuje.
W skrócie chciałbym być twórcą ;-)

Swoją szosą, nigdy na poważnie nie myślałem o dodawaniu reklam do swoich stron, bo nie wiem czy bym na tym zarobił chociaż złotówkę miesięcznie ;-) ale ciekaw jestem jak wygląda rozliczanie takich dochodów z fiskusem......

Ktoś chętny podzielić się swoją wiedzą?

Bo jak na razie czuję się zniechęcony do bycia przedsiębiorczym przez brak wiedzy o tym jak mógłbym płacić podatki ;-)

Z góry mówię, że nawet jeżeli zacznę się w coś takiego bawić to OOo2GD i Gadacz pozostaną darmowe, nie wykluczam jednak, że np. mogą dojść do nich pewne ficzery, które byłyby płatne, choć szczerze w to wątpię.


Podobne postybeta
Największy przekręt w Polsce?
Firefox 3.0 - trochę narzekań
Milion
Piątkowy potok świadomości ;-)
Kartka i ołówek

2 komentarze:

  1. A czemu nie chcesz zakładać działalności gospodarczej? :>

    Nie wiem, jak robią to spece, lepiej na jakieś forum prawne się wbij.
    powodzenia!

    OdpowiedzUsuń
  2. a mozesz zrobic wtyczke gadacza dla gadu linux. Przydalaby mi sie, zwlaszcza, ze od niedawna jest tez kadu windows :d

    Mysle, ze isntalator na systemy mac czy linux moze byc platny, a na windowsy darmowy. Kombinuj a moze bedziesz taki jak Jan Kulczyk, w sensie bogaty :D

    OdpowiedzUsuń