środa, lutego 19, 2020

Lubię mieć wybór, ale nie lubię wybierać ;-)

Pewnie jestem dziwny, ale zauważam, że o wiele fajniej jest mieć otwarte pewne opcje, które może nie są pewna, ale jest ich kilka, niż mieć dwie, które są ostateczne w jakimś horyzoncie czasowym ;-)

Bo takie mgliste opcje dają pewną swobodę czy nadzieję, a konkretne wybory zmuszają do podjęcia decyzji.

Chociaż może jeszcze inaczej. Bardzo mi się podoba analogia z podejmowaniem decyzji, którą podobno lubi posługiwać się Jeff Bezos (ten od Amazona), że są 2 rodzaje decyzji, takie które można wyobrazić sobie jako drzwi przez które można tylko raz przejść i takie przez które w razie czego można wrócić.
Ja zdecydowanie przoduję w używaniu tych drugich ;-)

Pewnie przez to lubię np. w kodowaniu używać metod gdzie mam dużą swobodę w zmianie podejścia. Nie lubię się betonować i stąd zamiast wybrać "jakąś technologię" wolę często zostać przy czymś bardziej podstawowym.
Mogę użyć Springa jak mi wyjdzie, że mi jest potrzebny, a może użyję Guice, a może na początku w ogóle nie potrzebuję niczego takiego.
To samo z bazą danych, jak długo mogę to będę zapisywał dane do pliku tekstowego czy serializował jakąś strukturę na dysk.

Chociaż to się chyba bierze z tego, że w przypadku tych decyzji odwracalnych, czy tych decyzji gdzie brak decyzji nie powoduje zamknięcia dróg, a może czyni je trudniejszymi, koszt jest mniejszy.
Gdy wybiera się opcję a zamiast b, to traci się możliwość wyboru opcji b. To jest chyba przypadek problemu kosztów alternatywnych ;-)
Gdy nie umiemy określić zysków z a i b to podejmowanie decyzji jest oparte na intuicji, która ma chyba tendencje do trzymania się tego co znane.
Niby można zrobić research, ale ten jest zwykle dość powierzchowny. Siłą rzeczy, jeśli decyzja dotyczy czegoś co ma potencjalnie duże koszty to jest to zwykle decyzja trudna i prosty research może dać nam tylko ułudę posiadania opinii.
Dlatego zresztą choć sam piszę bloga, to zbytnio żadnych nie czytam ;-) tzn. czytam by poznać jakieś sposoby myślenia, ale raczej nie wierze w zachwyty nad nową technologią czy czymś podobnym.

W ogólności, lubię mieć wybór, nie lubię wybierać ;-)


Podobne postybeta
O wyższości podejmowania decyzji partiami zamiast per sztuka ;-)
Ja długo przygotowywać się do rozmowy? (kwalifikacyjnej w IT ;-))
Branche i Scrum to taki security blanket dla programistów
"Nowy" java.net.http.HttpClient jest cool :-)
Mam milion rzeczy na głowie... co robić?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz