niedziela, lipca 11, 2010

Końcówki -ą i -om, moi najwięksi wrogowie

Nie ukrywam, że ortografia i ja to dwa różne światy ;-) Nie mam dysleksji (a w każdym bądź razie nic mi o tym nie wiadomo), ale często mam problemy z ortografią.

To, że dość dużo czytam nie pomaga bo czytając w ogóle nie zwracam uwagi na zapis. Na dowód tego przytoczę "anegdotkę" ;-)

Z 15 lat temu czytałem sobie artykuł w Chipie (wtedy to niezła gazeta była) o Microsofcie i już w pierwszym akapicie dostałem zonka bo przeczytałem tam tekst "... jest jednym ze sztandartowych produktów Microsoftu".

Trochę mi to nie pasowało więc przeczytałem jeszcze raz i znów wyszło mi "sztandartowych".

Wziąłem gazetę i poszedłem do mojego taty by mu to pokazać, a on przeczytał "sztandarowych".

Koniec anegdotki ;-)

Mnie z kontekstu pasowało "standardowy", a że jednak słowo zaczynało się od "sz" to mi wyszło "sztandartowy".

Dlatemu w moim przypadku czytanie nie pomaga wiele w ortografii.

Jak jeszcze zasady dotyczące ó i u, albo h i ch czy w końcu rz i ż jakoś potrafię (zwykle) przestrzegać to mordercze są dla mnie końcówki ;-)

Te tytułowe -ą i -om, oraz kończenie słów przez -i, -ii, -ji (nawet nie wiem czy takie są ;-)), Jak się zastanowić to czasem chciałbym zakończyć słowo przez końcówkę -ął.

Najlepsze w tym jest to, że rozumiem zasady dotyczące -ą i -om, ale jakoś praktyczna implementacja tych zasad mi nie wychodzi ;-)

Wiem, że "jestem programistą" (choć pisząc miałem nieodpartą chęć użycia -om ;-)), za to w pracy mogę "przyglądać się programistom klepiącym kod" (tu miałem znów parcie, ale mniejsze na -ą), ale pisząc w ferworze walki jakoś by mi ta wiedza wyparowała.

Dlatego wszem i wobec ogłaszam, że od dziś te dwie końcówki zyskały status moich wrogów ;-)

Nic to pewnie nie zmieni, ale na liście są ;-) (właśnie, skoro -om jest dla liczby mnogiej to poczamu się nie pisze "som"?)




Podobne postybeta
Kontakt i Bez Wyjścia - końcówki zapalniki ;-)
Złe słowo - żadne
Naprawdę nienawidzę...
Sezon na Chrome
Wkurzają mnie obłudni i źli hipokryci mizogini.

1 komentarz:

  1. Z tym czytaniem, to w ogóle nasz mózg potrafi płatać niezłe figle ;) Polecam przeczytać jeden z moich starych postów, w którym właśnie o tym wspominałem: http://wiecek.biz/nowa_ortografia.html

    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń